blivandeforskollarare.blogg.se

Anknytning

Publicerad 2015-10-26 18:55:15 i Allmänt,

Hur mår små barn av att gå i förskolan? Det här är något som vi kan läsa om överallt i sociala medier och höra människor prata om det dagligen. Min personliga åsikt är att förskolan är bra för barn i alla åldrar så länge personalen i fråga kan leva upp till det som dem borde. Att pedagogerna behöver se till att barnen får den tiden dem behöver ha och att man kan dela upp gruppen vissa stunder under dagen så man kan få det lite lugnare (om man inte har en lugn grupp ändå). Malin Broberg,Birthe Hagström och Anders Broberg skriver i sin bok Anknytning i förskolan (2012) om hur små barn upp till 3 år gynnas av förskolan, och dem menar på att små barn inte har samma behov utav att träna sig i grupp som barn över 3 år. samt att förskolan kan vara guld värd för barn i behov av särskilt stöd eller barn vars föräldrar balanserar på gränsen till att kunna ta hand om dem. Här känner jag att det blir fel. Det kan ju hända att jag tolkar det fel, men det är väl klart att förskolan är bra för de flesta barnen vare sig det handlar om att man behöver säskilt stöd eller ej. Men däremot behöver de små barnen också mer möjlighet till att få sitta i knät om de behöver det och chansen att få göra vissa aktiviter i en liten mindre grupp istället för den stora med alla kompisarna. Men ett litet barn har ju jätte mycket nytta av att gå i förskolan och lära sig nya saker och får träna sig i grupp och hur det är att vänta på sin tur m.m. De får träna på sitt språk, träna på relationer med kompisar, hur man är mot en kompis och massa spännande saker både ute på gården och inne på själva förskolan. Sen självklart kan det vara olika från barn till barn, i vilken ålder man är redo att skolas in. Men att få chansen att knyta an till fler vuxna och känna att man litar på dem här som tar hand om en om dagarna tror jag är nyttigt för i stort set alla barn oavsett ålder. Men det ligger på förskolans ansvar att se till att verksamheten fungerar så den passar till varje enskild individ. Referens: Broberg, M., Hagström, B. & Broberg, A. (2012). Anknytning i förskolan: vikten av trygghet för lek och lärande. (1. uppl.) Stockholm: Natur & Kultur.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela