blivandeforskollarare.blogg.se

sociala relationer, konflikthantering och ledarskap.

Publicerad 2015-10-21 20:23:21 i Allmänt,

Att hantera en konflikt är aldrig lätt, det finns alltid flera versioner av samma händelse och man måste lära sig att inte sätta sig på någons sida trots att man tror att man har sett en stor del av det som hände. Anders Linqvist (föreläsning) sa något som satt sig fast i mig under en föreläsning på mitt universitetet "Allas version är viktig och "sann", jag tror att det är väldigt lätt att man dömmer ut en situation genom att man tror sig veta vad som har hänt, fast man egentligen har missat en stor del som startade allting. och att alla ska få en chans att berätta sin version av vad som har hänt. Sen har vi inte en lydnadskultur idag, utan vi har kommit betydligt mycket längre än så i vårat samhälle, en ansvarskultur är något vi borde sikta på att få till i alla lägen. Men jag tror ändå att det är ganska vanligt att vi ramlar tillbaka till lydnadskulturer för det är så vi själva är upplärda. Lydnadskultur = jag är vuxen och det är jag som bestämmer. Ansvarskultur = jag får en auktoritet på grund utav hur jag är och vad jag gör. (föreläsning, sociala relationer och ledarskap) Juul och Jensen (2009) menar på att barn idag inte är lydiga av sig, utan att barn idag lär sig att ta ansvar för sig om dem har vuxna omkring sig som beter sig på det viset. Och att man som vuxen inte kränker barnet för sin åsikter och funderingar. Alltså man blir som man umgås, tänker jag då. Så om vuxna är missnöjd med hur ett barn beter sig så kanske man ska vända på det och titta på hur man själv beter sig, hur ens egna ledarskap är och hur vi själva hanterar konflikter och stressade situationer. Speciellt framför barnen! Referenser: Föreläsning Mitt universitetet Härnösand - konflikthantering Föreläsning Mitt universitetet Härnösand - sociala relationer och ledarskap Juul, J. & Jensen, H. (2009). Relationskompetens i pedagogernas värld. (2. uppl.) Stockholm: Liber.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela